De fem Tibetanere
Peter Gelder


Ryd op i dit Rod
Karen Kingston


De fire Leveregler
Don Miguel Ruiz


The 7 Habits
Stephen R. Covey

5 daglige øvelser, som er meget enkle at gennemføre, som giver øget energi og velvære og som dermed er med til at øge kroppens modstandskraft og styrke immunforsvaret. Ved daglig udførelse kommer du i balance med dig selv og din fysik og psyke styrkes. Øvelserne kan laves af alle - også uden forudgående kendskab til yoga.

Øvelserne er udviklet af munke i Himalayabjergene og ifølge bogen udsætter øvelserne ældningsprocessen og de er i virkeligheden den “ungdommens kilde”, som man har søgt efter i årevis.

Personligt vil jeg blot sige: “Det virker”.

Beskrivelse af øvelserne:
De fem Tibetanere
Bogen drejer sig selvfølgelig om rod, og hvordan man får has på det. Men banebrydende er det, at bogen sammenkæder det materielle og mentale plan og viser hvordan de ting, vi omgiver os med, påvirker vores sindsstemning og energiniveau.

Bogen har haft betydning for HELE min måde at leve på - enkelt og ordentligt, så energierne frigøres, og der er plads til nyt og nytænkning. Den har har fået mig til at begrænse mit samlergen og ikke uafladelig forsikre mig mod en usikker fremtid.

Hvis du og dit rod er indenfor pædagogisk rækkevidde får du lyst til at bestille en 20-fods container, når du har læst bogen og smide mellem en trediedel og halvdelen af dine ejendele ud. At det skal HELT ud og væk og ikke bare gemmes på loftet eller i skuret tager sin tid at indse, men det kan læres. God fornøjelse!

PS! Henvisningerne til Feng Shui kan du tage som et krydderi. Det er interessant, men ikke afgørende for at få glæde af bogen.
Vi mennesker kan pålægge os selv begrænsende holdninger, som berøver os vores glæde og skaber unødvendig lidelse. De fire leveregler er enkle, men meget virkningsfulde. Lever du i overensstemmelse med dem vil dit liv forandre sig dramatisk, og du vil få en ny oplevelse af frihed, lykke og kærlighed.
  1. Vær ren i dit ord
    Sig kun, hvad du mener. Undgå at lyve, sladre, bande og sige noget, du ikke mener. Det er ikke ligemeget, hvad du siger - brug styrken i dine ord i retning af sandhed og kærlighed.

  2. Tag ikke noget personligt
    Hvad andre gør og siger er sjældent på grund af dig. Det er oftest en projektion af deres egen virkelighed og fordomme. Når du forstår det, bliver du ikke så påvirket af andres meninger og handlinger.

  3. Formod ikke noget
    Lad være med på forhånd at forestille dig, hvad andre mener, og hvordan de vil reagere. Find i stedet modet til at stille spørgsmål. Denne ene leveregel er nok til fuldstændig at forandre dit liv.

  4. Gør altid dit bedste
    I alle situationer skal du gøre dit bedste, og du vil undgå selvbebrejdelse og selvkritik.
“7 gode vaner”, som den hedder på dansk, er et opgør med de sidste 50 års overfladiske litteratur om personlig udvikling og ledelse. Principperne i bogen bygger på, at man – hvis man virkelig vil ændre sine vaner – skal gennemføre et “paradigmeskift”, det vil sige en ændring i den måde man ser verden på og hvordan man opfatter, det der sker omkring én.

Dette er ikke “7 nemme måder” at forbedre din livskvalitet på. Det er nærmest en filosofisk bog, som man ikke læser overfladisk, men får lyst til at studere og udvikle sig med.

De 7 gode vaner:
  1. Vær proaktiv
  2. Begynd med slutningen i tankerne
  3. Gør det vigtigste først
  4. Tænk vind/vind
  5. Prøv først at forstå - dernæst at blive forstået
  6. Skab synergi
  7. Slib saven